Vše funguje, jak má, lidé jsou vstřícní – od manažerů pošty přes ajťáky až po doručovatele. Nezastírám, že se nějaké drobné zádrhele spojené s přechodem na Partnera neobjevily, ty jsme ale společně ve velice krátké době odstranili a za měsíc si na to nikdo ani nevzpomene. Pro návštěvníky lukavecké pošty se, co se týče služeb, nic nemění. Městys Lukavec naopak do budoucna chystá služby tamní pošty rozšířit. Hlavně bychom chtěli do pošty Partner přesunout obecní pokladnu. Lidé, kteří přijdou například platit poplatky, tak nebudou muset chodit do patra na úřad, i když máme výtah. Také si na poště budou moci ověřit listiny a podpisy.
náměstí sv. Václava 67, 394 26 Lukavec, tel: +420 565 445 247
- Vysočina kraj
- obec
Pošty Partner přibývají jako houby po dešti. K 1. 8. 2017 jich je už 364. Tři z nich, v Lánech, Lukavci a ve Vestci, jsou ale něčím výjimečné. Mají totiž rovnou dvě přepážky. Zajímá vás, jak novinka vypadá a jaké s ní mají místní zkušenosti? Pojďte s námi na návštěvu na poštu Partner v Lukavci.
Přímo na náměstí, v přízemí budovy obecního úřadu, fungovala až do konce letošního května Česká pošta. Přesněji řečeno její kmenová pobočka. Na poštu si sem ale místní mohou zajít i nyní. Partnerská pobočka pod správou obce přitom nabízí řadu vylepšení. „Objekt jsme stavebně upravili v důsledku změny dispozice dvoupřepážky a rozšíření prostoru pro zákazníky. Rapidně se změnil i design vybavení pobočky, které dodala Česká pošta,“ popisuje základní změny starosta Lukavce František Pinkas. A jak to už u Partnerů bývá, došlo i na rozšíření otevírací doby pro veřejnost. Vezměme to ale pěkně po pořádku.
Lukavec je městys v okrese Pelhřimov na Vysočině s asi tisícovkou obyvatel. Počet potenciálních zákazníků pošty ale výrazně navyšují dvě místní výrobní družstva. Je to Zemědělské družstvo Lukavec, a pak především Dřevozpracující družstvo Lukavec, významný lokální zaměstnavatel. Jen v Lukavci pro něj pracuje asi 600 lidí, z nichž řada bydlí na místní ubytovně. I to je důvod, proč byly a stále jsou dvě poštovní přepážky nutností. Poštovní služby si vzala pod křídla obec. A i když to nebylo snadné rozhodnutí, nelitují.
„To víte, je to určitá starost, závazek do budoucna a samozřejmě to znamená i nějaké finanční výdaje navíc,“ popisuje původní pochybnosti starosta a dodává: „V rozhodnutí nám pomohla skutečnost, že paní, co měla na starost administrativní práce a pokladnu městyse, odchází do důchodu. Hledali jsme náhradu, zvažovali možná řešení“. Nakonec zastupitelstvo rozhodlo o přistoupení k projektu pošta Partner s tím, že vytvoří dva plnohodnotné pracovní úvazky. Ty nabídli dvěma místním pošťačkám. „Obě dohromady pracují na 1,2 úvazku na poště a na 0,8 úvazku pro obec. Na starosti mají hlavně CzechPOINT, ověřování, pokladnu, vyúčtování a výběr komunálních poplatků,“ vypočítává obecní agendu František Pinkas a dodává, že je rád, že obě jsou bývalé pošťačky. Poštovní práci tak dobře znají, tu obecní se postupně učí. Jana Kuchařová pracovala v minulosti přímo pro lukaveckou poštu, Stanislava Tomšů dělala administrátorku. „Obě jsou místní, a to je i priorita obecní rady,“ vysvětluje František Pinkas.
Partner v Lukavci funguje od června letošního roku. Otevírací hodiny byly zpočátku stejné jako v případě původní pošty, obec je ale od července rozšířila. „Polední přestávka je nově jen půl hodiny, dřív trvala hodinu a tři čtvrtě. Je to vstřícný krok k našim zákazníkům, zejména k těm, kteří využívají polední zaměstnanecké pauzy k vyřízení agendy na poště,“ zdůvodňuje úpravu hodin pro veřejnost František Pinkas a dodává: „Pošta má jeden den v týdnu otevřeno do pěti. Na obci jsme pro veřejnost do pěti celkem dva dny - v pondělí a ve středu. To chceme do budoucna sjednotit a tím rozšířit provozní dobu i pro zákazníky pošty.“
Na dotaz, jaké jsou ohlasy místních na změnu poštovního provozovatele, odpovídá s úsměvem a oklikou: „Nemám žádné negativní zprávy, takže lidé jsou asi spokojení…“.
V povídání narážíme i na palčivý problém současného venkova, a to je zajištění obslužnosti obyvatel a zamezení jejich odlivu do měst. „Snažíme se služby občanům rozšiřovat a zlepšovat, vždyť jsme tu pro ně. I proto jsme si Partnera vzali pod svá křídla. I když je nám jasné, že poptávka po poštovních službách v důsledku elektronických možností ubývá. Abychom obě kolegyně na obci udrželi a nemuseli jim krátit pracovní úvazky, počítáme s tím, že do budoucna možná přibereme nějakou další agendu, službu. Zároveň tím třeba zvýšíme komfort našich občanů, aby se v Lukavci cítili zase o něco lépe,“ přibližuje plány starosta. I proto by si přál, aby byl na poště umožněn výběr hotovosti i od jiných bankovních domů než ČSOB. „Chápu, že to sama Česká pošta nemůže zařídit, že je to i o těch jednotlivých finančních institucích. Ale je třeba o tom mluvit, vyjednávat, aby se vědělo, že takový požadavek od občanů – klientů tady je. Oni říkají - chceme si na poště vybrat peníze, i když nemáme účet u Poštovní spořitelny, zařiďte to. Věřím, že když lidé chtějí, jde zařídit sousta věcí. A kdyby nám to Česká pošta pomohla vyjednat a umožnila, bylo by to skvělé,“ uzavírá František Pinkas.
PO 08:00 - 12:00, 12:30 - 15:15
ÚT 08:00 - 12:00, 12:30 - 15:15
ST 08:00 - 12:00, 12:30 - 17:00
ČT 08:00 - 12:00, 12:30 - 15:15
PÁ 08:00 - 12:00, 12:30 - 15:15
SO Zavřeno.
NE Zavřeno.